Store selskaper som Facebook og Google har i den senere tid også fått oppleve baksider med teknologien. Selskapenes AI som styres av algoritmer har likestilt falske nyheter med vanlige nyheter. Hvis mange deler og reagerer på de falske nyhetene, er det disse som får mest plass. På videonettstedet YouTube har antisemittiske filmer periodevis dukket opp blant søkeresultatene for dem som søker på Holocaust. Den som leter etter informasjon om verdensrommet, kan få tips om filmer med konspirasjonsteorier om at månelandingene ikke har funnet sted.
Når algoritmene håndterer enorme mengder informasjon, blir de stadig bedre og bedre. De lærer lynraskt – mye raskere enn det som er mulig for et menneske. Men bygger man opp et produkt som benytter seg av data fra mennesker i samfunnet, oppstår det automatisk en skjevhet, en bias, mener Stefan Larsson.
– Da kommer disse dataene til å inneholde alt det som samfunnet inneholder. Hvis vi er rasister og diskriminerer hverandre, hvis vi ikke er likestilte, noe vi ikke er, da kommer dataene til å inneholde det. Det normative spørsmålet blir da om en applikasjon skal reprodusere det, sier han.
Sammen med en rekke forskere og representanter for teknologibedrifter inngår Stefan Larsson i et forskningsprosjekt om hvordan AI skal bli bærekraftig. Ifølge ham er innsynsspørsmålet et grunnleggende problem. For å unngå negative og potensielt skadelige bieffekter må det finnes mulighet til å evaluere ulike applikasjoner.
– Iblant ser man en slagside mot et teknologioptimistisk ingeniørsyn på AI. Man ser ikke helt at disse uforutsette konsekvensene kan dukke opp og der er transparensen veldig viktig, sier han.
Hvis samfunnet begynner å tenke på disse spørsmålene i dag, øker sannsynligheten for at vi er forberedte på en rekke vanskelige spørsmål som kommer til å dukke opp fremover. Men på en del områder haster det. I Sverige og i mange andre land vurderer lovgiverne nå hvordan lovene knyttet til selvgående kjøretøy skal se ut.
– Kjøretøyene kommer til å kollidere iblant. Da må vi ha en idé om hvem som skal ha tilgang til dataene, hvem som skal forklare beslutningene som ble tatt av det selvgående kjøretøyet og hvordan fordelingen av ansvaret skal være, sier Stefan Larsson.
Med stadig flere autonome tjenester, hvordan kommer da samfunnet til å se ut? En åpenbar effekt er at en rekke arbeidsoppgaver som i dag finnes hos bedrifter og myndigheter, forsvinner. AI kommer til å overta jobbene mange steder. Når biler kjører selv, datamaskiner leser jobbsøknader eller behandler byggesaker, for å ta tre eksempler, sier det seg selv at mange arbeidsoppgaver forsvinner. Visse rapporter peker på at så mye som halvparten av alle jobber i Sverige forsvinner innen 20 år på grunn av AI, noe som kan få alvorlige sosiale følger. Andre mener at nye jobber, nye bedrifter og helt nye bransjer kommer til å oppstå i transformasjonen.
– Jeg heller nok til den skolen som peker på at teknologi også har endret arbeidsmarkedet tidligere. Hver gang har menneskene vært flinke til å skape nye ting å gjøre. Men det kommer an på hvor fort det går, sier Göran Lindsjö. Han har arbeidet med AI-spørsmål i nesten 30 år, blant annet for den svenske regjeringen, og er i dag en hyppig benyttet rådgiver om emnet. Göran Lindsjö peker på at kraften i endringen kommer til å påvirke samfunnet på en rekke ulike områder.
– Det kommer til å få dramatiske følger for byplanleggingen hvis færre eier sin egen bil. Da vil det bli mulig å bygge byene på en annen måte enn i dag, sier han. Det kommer også til å skje mye i offentlig sektor, som hittil ikke er kommet særlig langt når det gjelder AI.
– I helse- og omsorgssektoren er AI på vei inn med stormskritt. Og jeg vil tro at utdanningssystemet for både barn og voksne kommer til å endre seg. Livslang læring kommer til å bli viktig, sier Göran Lindsjö. Ser vi inn i krystallkulen, tror både Göran Lindsjö og Stefan Larsson på raske endringer de kommende årene. Da snakker de ikke om 10–20 år fremover, men noen få år. Ett område der utviklingen går lynraskt, er AI-assistenter som kan arbeide i kundetjeneste, være hjelpelærere i skolen eller hurtigbehandle saker hos kommunen. Også hjemme kommer mange til å ha egne assistenter. De kan f.eks. bestille time hos frisøren eller sitte i telefonkø for å få snakke med forsikringsselskapets autonome assistent.
– Jeg tror at det kommer som en gradvis evolusjon. Vi kommer til å venne oss til at stadig mer intelligente og autonome assistenter blir en del av hverdagen, sier Stefan Larsson.