Hvordan jobber coor med bærekraft?
Klimaspørsmålet er vår tids største utfordring og et veldig aktuelt tema.
For Coor er bærekraft en hjertesak – og vi jobber aktivt for å redusere vår egen, våre leverandørers og våre kunders miljøpåvirkning. I arbeidet med å hjelpe kundene våre med å bli mer miljøvennlige dreier mye seg om å utnytte ressursene på best mulig måte, noe som innebærer at Coor utvikler spesialtilpassede løsninger og tjenester som evalueres kontinuerlig.
– Vi har et kjempestort potensial til å hjelpe kundene med å identifisere store og små forbedringer som kan gjøres. Det kan være alt fra enklere løsninger som det å velge miljøvennlig kopipapir eller riktig frukt i fruktkurven til mer kompliserte saker som vannsparing i sanitærområder eller tiltak for energisparing. Det er mye som må gjøres på klimasiden, og der er vi en aktør som virkelig kan gjøre en forskjell, sier Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor Group.
I dag er bedrifter mer kunnskapsrike og bevisste på sin klimapåvirkning – og de aller fleste jobber for å redusere denne. De som ikke gjør det, kan snart være historie, tror Maria.
– Bedrifter som ikke legger vekt på bærekraft eller gjør investeringer for å bli en grønnere virksomhet kommer etter hver til å forsvinne – og jeg tror det gjelder uavhengig av om man er en B2B- eller en B2C-virksomhet. I dag dreier det seg om miljømessig ansvar, snarere enn miljømessig bærekraft. Vi lever i en global verden, så det er ikke tilstrekkelig å bare rydde opp i egen bakgård, man må ha kontroll på hele leverandørkjeden, sier hun.
Et solid bærekraftsarbeid er selvsagt aller viktigst for å minske trykket på miljøet og for å respektere planetens ressurser. Men i takt med at flere arbeidstakere og kommende generasjoner nå vurderer miljøspørsmål på en helt annen måte enn for bare et par år siden, er et tydelig bærekraftsarbeid også viktig med tanke på attraktivitet og employer branding.
– Nå er det viktig med bærekraft i alle ledd, også kommunikativt, og vi hjelper også kundene våre med å bygge storyen rundt arbeidet deres, slik at de i sin tur kan fortelle kundene sine eller arbeidssøkende hva de faktisk gjør for miljøet, sier Maria.