Bærekraft

"Bedrifter som ikke legger vekt på bærekraft kommer til å forsvinne"

Fra riktig frukt i fruktkurven til sensorer som optimerer energiforbruket. Hvordan skaper man en grønnere arbeidsplass? Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor, gir sine beste tips.

Bilde av bjørkestammer i solnedgang.

Hvordan jobber coor med bærekraft?

Klimaspørsmålet er vår tids største utfordring og et veldig aktuelt tema.

For Coor er bærekraft en hjertesak – og vi jobber aktivt for å redusere vår egen, våre leverandørers og våre kunders miljøpåvirkning. I arbeidet med å hjelpe kundene våre med å bli mer miljøvennlige dreier mye seg om å utnytte ressursene på best mulig måte, noe som innebærer at Coor utvikler spesialtilpassede løsninger og tjenester som evalueres kontinuerlig.

– Vi har et kjempestort potensial til å hjelpe kundene med å identifisere store og små forbedringer som kan gjøres. Det kan være alt fra enklere løsninger som det å velge miljøvennlig kopipapir eller riktig frukt i fruktkurven til mer kompliserte saker som vannsparing i sanitærområder eller tiltak for energisparing. Det er mye som må gjøres på klimasiden, og der er vi en aktør som virkelig kan gjøre en forskjell, sier Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor Group.

I dag er bedrifter mer kunnskapsrike og bevisste på sin klimapåvirkning – og de aller fleste jobber for å redusere denne. De som ikke gjør det, kan snart være historie, tror Maria.

– Bedrifter som ikke legger vekt på bærekraft eller gjør investeringer for å bli en grønnere virksomhet kommer etter hver til å forsvinne – og jeg tror det gjelder uavhengig av om man er en B2B- eller en B2C-virksomhet. I dag dreier det seg om miljømessig ansvar, snarere enn miljømessig bærekraft. Vi lever i en global verden, så det er ikke tilstrekkelig å bare rydde opp i egen bakgård, man må ha kontroll på hele leverandørkjeden, sier hun.

Et solid bærekraftsarbeid er selvsagt aller viktigst for å minske trykket på miljøet og for å respektere planetens ressurser. Men i takt med at flere arbeidstakere og kommende generasjoner nå vurderer miljøspørsmål på en helt annen måte enn for bare et par år siden, er et tydelig bærekraftsarbeid også viktig med tanke på attraktivitet og employer branding.

– Nå er det viktig med bærekraft i alle ledd, også kommunikativt, og vi hjelper også kundene våre med å bygge storyen rundt arbeidet deres, slik at de i sin tur kan fortelle kundene sine eller arbeidssøkende hva de faktisk gjør for miljøet, sier Maria.

Porterett av Marian Ekman

Maria Ekman

Head of Sustainability

Marias tips – slik kan bedrifter bli mer bærekraftige:

1. Se over energiforbruket

I Sverige står bygninger for 40 prosent av det totale energibehovet, slik at det å jobbe med energibesparelser, både store og små, er en av de viktigste tingene man kan gjøre som bedrift – og her er det ofte et stort forbedringspotensial. Overflødig energiforbruk er en stor klimasynder og vi i Coor har mange innovative løsninger for å hjelpe bedrifter med å gå gjennom dette: alt fra SmartDrone, droner som bidrar til å spore energilekkasje, til sensorer som samler inn data om hvordan kontorets ressurser kan brukes på en smartest mulig måte.

Bilde av eksteriøret til et bygg som er dekket av grønne planter.
2. Velg grønnere tjenester

I Coor tilbyr vi Green Services, som er en tjeneste der vi hjelper til med å evaluere miljøytelsen til de tjenestene som vi leverer til kundene. Det kan dreie seg om alt fra klimapositivt kopipapir til nye miljøvennlige filtre i ventilasjonssystemet.

3. Dropp kjemikaliene

Bruk av kjemikalier til rengjøring er ikke bra for miljøet. Coor tilbyr i stor grad helt kjemikaliefritt renhold – noe som bidrar til at arbeidssikkerheten øker takket være redusert bruk av løsemidler, det skjer positive effekter innenfor allergi og miljø fordi det benyttes parfymefrie rengjøringsprodukter samt at arbeidsmiljøet for renholdspersonalet forbedres. En vinn-vinn-situasjon med andre ord.

4. Sats på miljøvennlige resturanter

Når det gjelder mat og restauranttjenester, er det et stort potensial for å forbedre både det helsemessige og klimamessige. Hvilken type mat ligger på tallerkenen og hvor bra er den for oss? I Coor bestreber vi oss på å skape så bærekraftige restauranter som mulig, og samtidig øke helse og velvære. Vårt mål er å servere mer CO2-gjerrig mat, med fokus på mer bærekraftige proteiner, noe som på lengre sikt også har helsefremmende effekter med for eksempel redusert pleiebehov som direkte følge.

5. Avfall

Håndtering av avfall utgjør en viktig del av bedriftens arbeid for et godt miljø og en bærekraftig utvikling. I Coor hjelper vi til med en smartere avfallshåndtering og tilbyr for eksempel en kompostmaskin som omdanner matrester til jord på 24 timer.

Kontakt Coor

Vil du snakke om FM tjenester?

Som ledende innen Facility Management bidrar Coor til utviklingen av Nordens beste arbeidsmiljøer – smarte, bærekraftige og fulle av glede. Våre serviceløsninger lar deg fokusere på din egen kjernevirksomhet. Alt annet tar vi oss av. Kontakt oss gjerne for å se hvordan vi kan hjelpe deg.

Ønsker du å søke jobb hos oss?

Se ledige stillinger hos Coor

For å beskytte ditt personvern har vi ikke mulighet til å ta i mot søknader via dette skjemaet.

Klikk her for å se våre ledige stillinger og søke jobb.