På morgenen den 16. april 2024 våknet det danske folket opp til sjokkerende nyheter: Københavns historiske børshus og sentrum for dansk forretningsvirksomhet stod i brann. Drøyt to timer etter
at den første alarmen kom inn til politiet kl. 7.43, kollapset det skrudde spiret og det landemerket som i over 400 år hadde tårnet opp fra hovedbygningen. Den danske kulturministeren Jakob Engel-Schmidt uttrykte raskt sine følelser på X (tidligere Twitter), følelser som ble delt av mange av hans landsmenn:
”Skremmende bilder fra Børsen i morges. 400 år av dansk kulturarv står i brann.”
En som befant seg midt i kaoset var Jesper Brøgger. Han arbeider som teamleder hos Statens Facility Management (SFM), som er en del av den danske Bygningsstyrelsen, statens største eiendomsforetak, entreprenør og leverandør av arbeidsplasser for regjeringen. Per i dag har de pågående byggeprosjekter til en verdi av rundt 4 milliarder danske kroner. De yter service til over 50 000 brukere og forvalter over 4 millioner kvadratmeter eiendom. Mange av disse kvadratmeterne var nå altså skadet på grunn av brannen.
– Våre bygninger ligger nær børshuset og ble derfor kraftig rammet av røykskader. Dessuten var mange veier rundt bygningene avsperret på grunn av slukningsarbeidet. Brannen var så voldsom at røyken ble liggende i nesten en uke, og det gjorde det vanskelig for medarbeiderne å vende tilbake til arbeidet i sine vanlige lokaler, forteller Jesper Brøgger.
Siden mai 2022 har Coor i Danmark vært leverandør til danske Bygningsstyrelsen. Den integrerte Facility Management-avtalen strekker seg frem til og med 2029, og omfatter en bred tjenesteleveranse med restaurant, renhold, utemiljø, avfall samt drift og vedlikehold av cirka 375 000 kvadratmeter eiendom i Danmark.
Avtalen gjelder ikke for Børsen-bygningen, men fem ministerier rett overfor den. Da brannen brøt ut, ble alle Coor-medarbeiderne der sendt hjem.
– Det var for farlig for dem å oppholde seg i de lokalene som vi vanligvis rengjør. Brannen pågikk i flere dager, og vi fikk ikke gå inn før den var helt slukket, forteller Claus Krogh Ellegaard, serviceleder og koordinator i Coor.
En av alle Coor-medarbeiderne som ble sendt hjem, var Iben Lund, som arbeider som resepsjonist i Økonomi-ministeriet.
– Jeg pakket ned resepsjonen i vesken min. Jeg hadde ingen anelse om det kom til å fungere, men det var verdt et forsøk. Jeg tok også med meg telefonen hjem. Resepsjonen fungerte ikke hjemmefra, men jeg kunne løse det på gammeldags vis. Når telefonen ringte, kunne jeg av gode grunner ikke koble om folk. Men jeg kunne ringe opp den aktuelle personen og videresende informasjonen. Det ble virkelig verdsatt i departementet, samtidig som de som ringte hadde forståelse for at alt ikke fungerte som vanlig. Alle hadde naturligvis hørt om brannen, sier hun.
Da brannen til slutt var under kontroll, tok Bygningsstyrelsen kontakt med Claus Krogh Ellegaard. Det krevdes nemlig en grundig rengjøring før ministere og ansatte kunne vende tilbake til kontorene. 33 000 kvadratmeter skulle rengjøres fra gulv til tak – på fem dager.
– Vi samlet det vanlige teamet og spurte rundt i hele Coor om hjelp. Det var helt fantastisk å se hvordan vi ble samlet som ett og samme Coor, der alle som deltok gav alt de hadde – fra tidlig morgen til sen ettermiddag, sier Claus Krogh Ellegaard.
Tidslinjen var kort og tidsplanen stram, og arbeidet i disse regjeringsbygningene krevde også at alle ansatte måtte gjennomgå sikkerhetsklarering.
– Det behøvdes en sikkerhetsgodkjenning, og det var ytterligere en utfordring i dette, forteller Claus Krogh Ellegaard.
Men med rett innstilling er alt mulig. Til tross for krevende forutsetninger klarte Coor å løse utfordringene, og dermed kunne regjeringspersonalet vende tilbake til rene og fine kontor, bare dager etter den omfattende brannen.
– Med rett innstilling klarte vi å løse oppgaven. Vi utførte oppdraget ved å samarbeide på tvers av ulike avdelinger, selv om det innebar at mange måtte utføre arbeidsoppgaver som ikke står i deres stillingsbeskrivelse. Alle støttet hverandre og holdt humøret oppe, og det gjorde den kaosartede situasjonen enklere, sier Claus Krogh Ellegaard.
Jesper Brøgger er også imponert over det arbeidet som Coor klarte å gjennomføre i løpet av disse døgnene.
– Coor og deres medarbeidere tok på seg oppgaven med rett innstilling og jobbet på tvers av ulike yrkesgrener. Det er en av grunnene til at medarbeiderne på de berørte institusjonene raskt kunne vende tilbake til sine arbeidsplasser. Jeg vil benytte anledningen til å berømme Coors medarbeidere for å ha håndtert en så stor oppgave på svært kort varsel, sier han.
Selv om situasjonen var eksepsjonell og preget av kaos, mener Claus Krogh Ellegaard at den var lærerik.
– Vi leverte et veldig godt resultat til kundene og vi lærte at selv store oppgaver kan løses når vi alle jobber mot samme mål.