Hva er forskjellen på god og dårlig Facility Management?
Det er nødvendigvis ikke dårlig kvalitet som er forskjellen mellom god og dårlig facility management. For store bedrifter vil deres totale håndtering av Facility Management oppleves dårlig fordi de har alt for mange enkelt-leverandører for hvert service-behov, som kanskje gir dårlig samspill og helhetlig opplevelse.
I Coor mener vi at god facility management skjer når en tjenesteleverandør har oversikt over alt. De koordinerer alle tjenester slik at de fungerer best mulig. Dette skjer når kundens behov oppstår.
La oss si at en stor bedriftskantine skal pusses opp. Da kan en facility management-leverandør koordinere en midlertidig løsning for lunsj takeaway. De ansatte kan få mat mens kantinen er stengt. Dette kan gjøres ved å omorganisere kantinepersonalet.
Samtidig kan renholdet i kantineområdet omdisponeres. Driftsteknikere som allerede jobber der, kan også hjelpe til med oppussingen i en kort periode. Jo større oppdraget er, jo flere uavhengige service-leverandører må koordineres, og mer tid må brukes på det.
En leverandør med totalansvar vil kunne omdisponere ressurser dit det trengs, samtidig som at kontakt med periodiske underleverandører også kan følges opp på enklere vis via ett kontaktpunkt.