I King har han ansvar for cirka 150 medarbeidere i ulike aldrer og fra ulike land, men han synes ikke at hans lederskap er spesielt påvirket av den generasjonen han tilhører.
– Vi preges selvfølgelig av den tiden vi har vokst opp i. Mitt lederskap baseres på mine verdier og de er formet av det miljøet jeg vokste opp i. Det har selvsagt litt med tiåret å gjøre, men fremfor alt hvilke mennesker man har rundt seg.
Hvis vi likevel skal snakke om generasjonsforskjeller, så finnes det én ting som han synes er typisk for ulike generasjoner – nemlig måten å kommunisere på. Det er noe som i sin tur påvirker hans lederskap.
– Hvordan, hvor og når man kommuniserer, er noe som er ulikt og som utvikles veldig raskt. I dag finner yngre mennesker frem til den informasjonen de vil ha, når de vil ha den. Han beskriver det som at tilgangen til informasjonen er blitt demokratisert.
– Som leder innebærer det at du alltid må kommunisere og være transparent. Det er vanskelig å forberede den perfekte kommunikasjonen og formidle den via et møte en gang i måneden. Unge mennesker er vant til å ha en konstant dialog.
Sofia Kacim, retoriker og foreleser innen kommunikasjon, er enig med Daniel Svärd i at måten å kommunisere på er en av de faktorene som varierer mellom ulike generasjoner.
– Generasjon X er raske til å ta opp telefonen og ringe for å få svar på noe, mens generasjonene etter foretrekker sms, mail, chat eller andre verktøy, sier hun.
Sofia Kacim mener, akkurat som Edel Karlsson Håål i Svenskt Näringsliv, at det finnes visse forskjeller i hvordan ulike generasjoner forholder seg til sin rolle i arbeidslivet.
– Millennials, som jeg selv tilhører, er sterkt preget av å arbeide mot et felles mål. Vi vil vite hva nytten er ved å gjøre det vi gjør og vil ha svar på spørsmålet ”hvorfor?”. Deretter har vi generasjon Z som er preget av å vokse opp i en usikker tid med globale kriser, miljøsaken og feminismen. De vil bli sett for hvem de er og hva de står for.
For ledere i dag – som ofte tilhører generasjon X – er dette noe man må ta hensyn til.
– Det er krevende å være leder i dag, og derfor skal ikke hvem som helst være sjef. Du må være en ”people person” som bruker tid på å forstå de ulike generasjonene og hvordan de vil bli ledet, sier Sofia Kacim.