Kontormøbler fortsetter å leve
Kontormøbler er nylig byttet ut på mange arbeidsplasser – ofte etter oppussing eller rett og slett for å oppdatere kontorinnredningen. Men det skal ikke mye til for å kunne gi kontoret et løft med eksisterende møbler.
Her kan man også diskutere problemstillingen sammen med ansatte for å finne behov og ønsker om hvordan kontoret kan innredes. Fra et bærekraftperspektiv er det derfor mange fordeler med å tenke på hvilke forutsetninger man har å jobbe med.
– Vi prøver å spørre oss selv hvordan vi kan flytte rundt på møblene på kontoret for å gi det en ny funksjon. Målet er å ikke kaste noen møbler i det hele tatt hvis de kan brukes. En slitt kontorstol kan kles eller polstres for å gi den et nytt liv, sier Trine Hagfors.
Det er imidlertid noen kontorrekvisita som ikke er like enkle å gjenbruke eller gi nytt liv til. Teknisk utstyr som datamaskiner blir raskt utdatert, og systemoppgraderinger fører ofte til behov for å erstatte maskinvaren. Hvordan teknisk avfall håndteres blir derfor et spørsmål som ikke alltid er helt åpenbart.
– Det er mulig å resirkulere mye, men det er ikke alltid man har kontroll på hva som faktisk skjer med den typen utstyr. Derfor er det viktig å samarbeide med aktører i feltet som faktisk vet hvordan man resirkulerer gammel teknologi. Det er et område vi ønsker å bli bedre på.
Plantebaserte alternativer
Kantiner er klare eksempler på at bærekraftarbeid kan ha rask effekt. Ved å tilby plantebaserte måltider kan det bli et alternativ å redusere mengden rødt kjøtt – noe som er kjent for å sette et negativt klimaavtrykk.
– Hvis du plutselig fjerner husmannskost eller annen tradisjonell mat, kan det oppleves som negativt. Plantebaserte alternativer som minner om kjøtt blir en måte å involvere gjestene i bærekraftarbeidet, sier Trine Hagfors.
Innenfor rammen av Food Revolution-prosjektet jobber Coor med å fange gjestenes opplevelser av maten som serveres. Når nye retter introduseres, er det viktig å finne ut hvordan de oppfattes.
– Via «Foodback»-systemet kan gjestene legge igjen en anmeldelse om hvordan de syntes maten smakte. Du skanner en QR-kode med mobilen og svarer på fem spørsmål om hva du synes, sier Trine Hagfors.
I lang tid har også matsvinn vært et problem som har vært vanskelig å ta tak i. I personalkantiner kastes mengder av matrester som ligger igjen på tallerkenen. Informasjon om hvor mye mat som faktisk kastes er derfor blitt en måte å gjøre gjestene oppmerksomme på problemet.
– Både gjestene og personalet på kjøkkenet kan bidra til å redusere svinn. Ikke for å plukke mer enn det du spiser fra buffeen, men også for å passe på å bruke alle deler av ingrediensene når maten tilberedes på kjøkkenet.
– Vi har ganske god oversikt over matsvinnet vårt, noe vi har jobbet med det i mange år. Derfor kan vi informere gjestene om hvor mye mat som er kastet, og da ser man endringen over tid. Gjestene kan involveres ved å fortløpende informeres via skjermer i restauranten om mengden matavfall. På denne måten kan gjestene selv ta ansvar og bli mer involvert i å bidra til mindre avfall, sier Trine.