Coor - et selskap der innovasjon er kultur
Å stadig forsøke å utvikle sine tjenester og finne nye spennende løsninger på kundenes problem krever en strukturert arbeidsmåte. For Coor har dette blitt en konkurransefordel.
Innovasjon har alltid spilt en viktig rolle i Coors utviklingsarbeid innen Facility Management. Det er ved hjelp av smarte løsninger vi opplever å differensiere vår leveranse fra våre konkurrenters. Dette mener Georg Linden, Innovation Manager i Coor Sverige.
-Vårt innovasjonsarbeid er en stor konkurransefordel for oss, og det gjør at vi stikker oss ut i bransjen. Vår hovedoppgave er å tilgodese kundenes behov, og ved hjelp av smarte løsninger kan vi løfte vår leveranse både ett og to nivåer, sier han.
Å finne spennende løsninger og nye samarbeidspartnere er en stor utfordring som krever mye tid. Det er også derfor Coor allerede for et par år siden begynte å samarbeide med ulike eksterne partnere. Eksempler er Ignite Sweden og norske TheFactory, som hjelper til med å matche start- eller scale-ups med større selskap. Et annet eksempel er European Institute of Innovation & Technology (EIT), som hjelper mindre selskap med å identifisere markedsmuligheter.
Georg har jevnlige møter med eksterne partnere, og mener det er kjempeviktig for Coors innovative arbeid.
-De hjelper oss å identifisere smarte løsninger, slik at vi kan fokusere på å teste og pakketere dem. Neste steg blir å presentere disse for våre kunder og fortelle hvordan disse løsningene kan være brukbare for dem. I blant er det også slik at kundene selv ikke ser at de har behovet for en spesifikk løsning, men at det vi presenterer viser seg å forenkle jobben deres merkbart.
Start- og scale-ups for innovasjon innen Facility Management
Christian Dahl er en av to Innovation Managers i Coor Norge. Han er enig i at eksterne partnere er en viktig del for Coor og innovasjonsarbeidet.
-I Norge jobber vi veldig tett med ulike start up-organisasjoner. Blant annet med TheFactory, som fokuserer på selskap innen prop-tech, og det har ved flere tilfeller vist seg å bli vellykket.
Christian forteller videre:
-Det finnes en innovativ kultur i Coor, der vi alltid strever etter å finne frem til den beste opplevelsen for våre kunder. For å finne den kreves det en systematisk arbeidsmåte der vi jobber med innovasjon på alle nivå, og der er vi gode. Det er alltid “kunden først”, sier han.
Innovasjon effektiviserer tjenesten
I både Norge og Sverige har man såkalte innovasjonsforum sammen med kunder, som for eksempel med det norske olje- og gasselskapet Equinor og forvaltningsselskapet Storebrand. Der sitter man sammen og diskuterer hva man vil oppnå med tjenestene, hvordan de enkelte smarte løsningene kan utvikles og hvilke trender som er på gang.
-Det er en effektiv arbeidsmåte, der vi får et oversiktsbilde slik at vi kan se hva som bør justeres på for å øke alt fra produktivitet til å gjøre selskapene mer attraktive som arbeidsgivere, forteller Christian.
Eksterne partnere er en del av innovasjonsarbeidet. Både Georg og Christian er imidlertid nøye med å understreke at Coor-kollegene der ute i kontrakten spiller en viktig rolle som knutepunkt mellom å fortså og formidle kundens problem og behov.
-Vi forsøker alltid å være spesielt lydhøre overfor kunden. Det er viktig at vi er på og at vi setter spørsmålstegn ved det vi gjør. Ser vi utfordringer hos kunden må vi løfte det med dem og etterpå ta det videre internt og forsøke å få frem en bra, skreddersydd løsning. Vi vil alltid at kundene skal føle på at vi og våre smarte løsninger gjør en forskjell og at de forenkler hverdagen for dem, avslutter Georg.