Facility management
Hvilken FM-kunde er du?
Behovene for FM-tjenester har utviklet seg med årene og leverandørene har tilpasset seg en bransje preget av stadige og raske endringer. Coor forklarer hvilken FM-løsning som passer best for din bedrift.
Facility management
Behovene for FM-tjenester har utviklet seg med årene og leverandørene har tilpasset seg en bransje preget av stadige og raske endringer. Coor forklarer hvilken FM-løsning som passer best for din bedrift.
For å kunne svare på det spørsmålet, må vi først finne ut hva forskjellene er. Erik Sörnäs, Head of Sales Excellence and Marketing i Coor, sier at Coors FM-reise begynte i det som kalles Integrated Facility Management. En løsning der FM-leverandøren tar totalansvar for et stort antall tjenester og behov som kan tenkes å finnes på en arbeidsplass. Det er i den ekspertisen Coor bygde sitt fundament og begynte å utvikle hvordan arbeidsmiljøet i bedrifter kan utvikles og forbedres.
"Coor startet med å tilby nesten utelukkende integrerte leveranser, såkalte IFM-løsninger, men i flere år har vi fokusert mer og mer på det vi kaller single-services - altså enkeltstående tjenester. Endringen vi har gjennomgått som selskap handler om at vi må være der kundene er. Det handler ikke om at én løsning er bedre enn den andre, men å møte kundens spesifikke behov, og de kan variere mye avhengig av mange forskjellige variabler. Et stort selskap som sitter på mange forskjellige kontorer i flere land vil for eksempel ha helt andre behov enn en medium stor fabrikk, som også kan ha svært spesifikke behov."
"Det er en rekke fordeler, men den største fordelen er at du kan skape en effektiv leveranse fordi du enkelt kan finne synergier mellom tjenestene. Det betyr at når for eksempel resepsjonistene trenger å ta en lunsjpause, kan de som håndterer post og pakker dekke opp for dem. Resepsjonister kan passe på kaffemaskiner som trenger etterfylling i stedet for å stole på en egen kaffeleverandør. Det skaper en lettvint strøm som også muliggjør økt innovasjon på arbeidsplassen. I tillegg til dette får kunden en leverandør som tar totalansvar, de får et system for oppfølging og har kun én leverandør å snakke og forhandle med."
"Det kan være en stor affære å anskaffe IFM-tjenester, og du kan kanskje ikke anskaffe alle tjenester på en gang. Mange selskaper ser dette som en reise der man starter med å gjennomgå en og en tjeneste og deretter outsourcer de du ikke ser som en del av kjernevirksomheten. Så handler det også om at du kan ha svært spesifikke behov fordi du er i en veldig nisjet bransje, og der må vi kunne møte kunden med spesifikke enkeltjenester."
Avslutningsvis peker Erik på at det finnes felles fordeler med begge løsningene. Bedrifter som outsourcer FM-tjenester, én eller flere, kan:
Som ledende innen Facility Management bidrar Coor til utviklingen av Nordens beste arbeidsmiljøer – sunne, hyggelige og inspirerende. Våre serviceløsninger lar deg fokusere på din egen kjernevirksomhet. Alt annet tar vi oss av. Kontakt oss gjerne for å se hvordan vi kan hjelpe deg.