For å nå bærekraftmålene i Agenda 2030 kreves det at vi endrer matvanene våre. Animalske proteiner, hvis fremstilling belaster miljøet enormt, kommer i større utstrekning til å måtte byttes ut med vekstbaserte proteiner.
Per i dag er kunnskapen om vekstbaserte proteiner, deres klimapåvirkning og helsefordeler, begrenset – noe som forskningssenteret PAN Sverige, koordinert av Örebro Universitet, skal endre på. I et tverrvitenskapelig forskningsprosjekt – som er et samarbeid mellom andre læresteder, bedrifter og offentlig virksomhet – er målet å bidra med evidensbasert kunnskap om vekstbaserte proteiner, slik at konsumentenes valg av mat i nær fremtid skal være sunne for dem selv og samtidig bærekraftige for planeten.
Det unike med prosjektet er at PAN Sverige skal studere hele kjeden fra matproduksjon til menneskers helse og velbefinnende, noe som aldri tidligere har blitt gjort i denne utstrekningen. Hvordan påvirkes proteinet av de ulike fremstillingsprosessene? Hvorfor velger mennesker å spise vekstbaserte proteiner og hva gjør at det smaker godt i form av smak og tekstur? Hvordan brytes det ned i tarmen hos ulike mennesker og hvilke helseeffekter gir det? Spørsmålene er mange, og snart er forhåpentligvis svarene det også.
For å komme nærmere svarene er en viktig del av denne forskningen å undersøke konsumentatferden i flere ulike miljøer – for eksempel skolematsaler, seniorlunsjer og pesonalrestauranter. For Coor, som vil tilby en bærekraftig restaurant, er det en selvfølge å være med og bidra, forteller Ann-Charlott Sjöqvist, endringsleder innenfor bærekraft i Coor Food & Beverage i Sverige.
– Dette prosjektet er helt i tråd med vår bærekraftstrategi, der vi vil være med på å både løfte og fremme vekstriket. At vi etter hvert får muligheten til å teste forskning ute hos kunder er også positivt og et tydelig bevis på at vi er proaktive, sier hun.
Coors medvirkning handler hovedsakelig om å bidra med underlagsmateriale knyttet til konsumentenes atferd i bedriftsrestauranter.
– Vi oppfører oss ulikt når vi bestemmer hvor vi skal spise, for eksempel avhengig av situasjonen, miljøet og tiden på døgnet vi spiser. Hvordan tenker og velger man for eksempel restaurant på arbeidsplassen sin? Denne atferden skal analyseres og er så klart veldig relevant for oss.