Nordiske selskaper er opptatt av å forbedre sine bærekraftsresultater, men få er klar over hvilken innvirkning deres kontorvirksomhet har på klimaet. I et pilotprosjekt i 2022 har Coor målt klimapåvirkningen av tjenestene de leverer hos noen få utvalgte kundebedrifter rundt om i Norden. En av dem er Deloitte i Norge:
– I Deloitte er vi opptatt av å gjøre en forskjell, sier Tone Indrebø Næs, direktør for samfunnsansvar og bærekraft. "Vårt mål er å gi et positivt bidrag til samfunnet og fremme bærekraftig utvikling." Hun nølte derfor ikke da Coor kontaktet henne og spurte om Deloitte ville være med på piloten.
– For Deloitte har dette vært et viktig tilskudd til vår egen innsats for å bekjempe klimaendringer, og vi har iverksatt tiltak for å redusere karbonavtrykket til kontoret vårt som et direkte svar på Coors beregninger, sier Tone Indrebø Næs.
Ett av tiltakene er at Deloitte nå har betydelig færre kjøttretter på menyen i personalrestauranten, og når kjøttet serveres blir porsjonene nesten halvert sammenlignet med tidligere. Resten av tallerkenen er fylt med grønnsaker, som er bra for både helse og miljø. Nikolai Utheim, administrerende direktør Coor i Norge, påpeker at det å holde oversikt over bedriftens utslipp har blitt et konkurransefortrinn.
– Så langt har vi kjørt piloten for tre kunder i Norge, og i dag kan vi si nøyaktig hvor klimautslippene fra kontordriften kommer fra, noe som bidrar til bevisstgjøring. De vet nå hvilke endringer som kreves.
Han er overbevist om at klimarapportering i fremtiden vil være like naturlig som å rapportere selskapenes finansielle tall, og etterlyser større grad av offentlig styring.
– Myndighetene må komme opp med klare retningslinjer for klimarapportering. Vi trenger offentlige standarder som vi kan forholde oss til, sier Nikolai Utheim.