GN Store Nord er en av verdens største produsenter av høreapparater og headsets. Bærekraft er en sentral del av selskapets forretningsstrategi. Et av selskapets mål er å gjøre virksomheten CO2-nøytral innen 2025, og Coor har kunnet bidra til dette på flere måter.
– Coors satsing på teknologi er avgjørende for at vi skal nå dette målet, sier Hannah Smith, bærekraftspesialist i GN Store Nord.
Sensorer reduserer bedriftens energiforbruk
Coor har installert sensorer på to anlegg, noe som har gjort det mulig å overvåke og optimalisere energiforbruket og oppdage eventuelle avvik før problemer oppstår. Coor har også optimalisert tidsstyrt lysstyring, fremløpstemperatur (temperaturen på vannet når det sendes ut i sentralvarmesystemet) og andre systemer. Dette gir både klimamessige og økonomiske fordeler, ifølge Metta Andreasen, FM-sjef i GN Store Nord: – Allerede i 2021 hjalp sensorene oss med å redusere energiforbruket vårt tilsvarende 70 eneboliger, eller 60 tonn karbondioksid. I 2022 reduserte vi energibruken med ytterligere 40 prosent, og strømforbruket med 20 prosent. Det er fantastisk å se hvordan vi realiserer vår ambisjon om mer bærekraftige bygg.
Men det er ikke bare på energiområdet Coor bidrar. Coors FM-avtale som helhet har et tydelig fokus på bærekraft. Et eksempel på dette er at alt avfall fraksjoneres – det vil si kildesorteres – basert på produktenes livssyklus og gjenvinnbarhet. Men du må også kjøpe produkter som er svært resirkulerbare til å begynne med.
– Når et selskap implementerer nye bærekraftsinitiativer, er det viktig å ha en profesjonell partner. Coors avfallshåndteringseksperter har hjulpet oss med innkjøp, fraksjonering og CO2-målinger for avfall, sier Metta Andreasen